Přeskočit na hlavní obsah

15 týdnů s Amy, aneb trénink podle Garminu

 

   Ano, Amy Parkerson-Mitchell je jedna z možných trenérek, které si můžete spolu s tréninkovým plánem vybrat ve svém Garmin Connect. Článek by měl tedy zhodnotit mou zkušenost po 15 týdnech běhání pod vedením této virtuální trenérky.

    Garmin Connect vám dnes nabízí několik možných tréninkových plánů. Všechny mají být velice inteligentní a hightech, adaptovat se na vaše aktuální výsledky a zkušenosti a dovést vás k vytouženému cíli, který si spolu s výběrem plánu můžete sami nastavit. Já ze všech variant (5k, 10k, Půlmaraton, Maraton) šel do tréninku na půlmaraton s nastaveným cílem 2 hodiny. Vím, cíl to byl dost ambiciózní, ale kdybychom si nastavovali nízké cíle, nikam bychom to nedotáhli 😋

    U tréninkového plánu si tedy nastavíte cílový čas, délku v týdnech, vyberete si trenéra a nastavíte si pravidelnost běhání a u půlmaratonského tréninku si navíc ještě nastavíte, který ze dnů chcete věnovat dlouhému běhu. Garmin vám poté dle těchto údajů sestaví tréninkový plán.

    Já měl konkrétně 2 hodiny jako cílový čas (což odpovídá tempu 5:41 min/km), 17 týdnů tréninku, 4 výběhy týdně a neděli pro dlouhý běh. No a trénink mohl začít. 

    Byla to celkem sranda, teda aspoň ze startu. Zvlášť, když se mi Amy snažila změřit mé výkony. Každý týden jsem měl tedy v rámci rychlostních fází zařazen jiný typ běhu (závod na čas na 1km, závod na čas na 5 minut), ale po nějaké době tyhle testy nahradily intervalové běhy a celý trénink se dost ustálil. Zpravidla to vypadá následovně:

Pondělí - volno

Úterý - krátký běh (6,5 - 8,5 km co nejrychleji dokážeš; vzdálenost se měnila týden od týdne a střídaly se kratší běhy s delšími)

Středa - volno

Čtvrtek - Intervaly (jejich délka se postupně navyšovala. začali jsme u minuty rychlého běhu vs minuty odpočinkového výklusu a končili jsme u střídání téhož po 3,5 minutách v kombinaci s předchozím měřeným úsekem na 1 míli)

Pátek - volno

Sobota - pomalý výklus (zpravidla 6,5 - 10km s doporučeným tempem kolem 6:45 min/km)

Neděle - dlouhý běh (více než 16km, požadovaná vzdálenost se postupně zvedala, doporučené tempo však zůstalo stejné cca 6:25-6:50 min/km)

    V tomhle režimu to potom točíte týden za týdnem. Jednou za měsíc vám Amy místo intervalů naordinuje rychlostní závod na kilometr, míli nebo daný časový úsek.

  

 Nicméně mě trochu zklamalo, že se po celou dobu nemění požadované tempo. Měřené úseky vlastně podle mě nijak neovlivnili nastavený trénink a i když jsem se zlepšoval, běhal jsem pořád totéž dokola. V systému chybí jakákoliv zpětná vazba a u každého tréninku je pak stejný popisek "Jen tak dál". 

    Na druhou stranu musím přiznat, že jsem během celého tréninku zlepšil své statistiky v podstatě ve všem. VO2Max mi vyrostlo z nějaký 41/42 na 44/45. Udělal jsem si osobák na míli, 5 km i 10 km, a to třeba na úrovni, kterou bych na jaře opravdu během letošního roku nečekal (5km 26:13 a 10 km 55:00). To podstatné ale je rozhodně lepší zvládání dlouhých vzdáleností.

 

   Konkrétně mohu pro srovnání vzít svou trasu na půlmaraton přes Prahu (vystoupím ve Stodůlkách a běžím rovnou od metra přes Dalejské údolí, Prokopské údolí k Vltavě, podél Vltavy přes Kampu na Karlův most a podél druhé strany Vltavy na Palmovku). Tuto trasu jsem běžel na přelomu května a června jako svůj první pokus o půlmaraton a doběhl s časem 2:51 na půlmaraton. Po 15 týdnech s Amy jsem si to zaběhl včera znovu a výsledný čas byl 2:26. Posun je tedy o 25 minut, ale co je podstatnější, neumíral jsem u toho jako před půl rokem. Otázka je samozřejmě, zda za to může konkrétně Amy a Garmin trénink, nebo samotné pravidelné běhání, ale výsledek je to za mě hezký. 

    Jen teda nerozumím tomu, proč nejsem schopen dát půlku za plánované 2 hodiny, když trénink dodržuju poměrně poslušně. Stejně tak musím říct, že mi Garmin trénink sebral trochu radost z běhání. Je to dáno tím striktním předpisem co a kdy máte běhat. Občas bych potřeboval tréninky přesunou z úterý na pondělí apod. ale nebyl jsem schopný přijít na to, jak to v Garmin Connect udělat, abych tím neposunul celý plán týdne. 

    Jak to tedy shrnout? Garmin trenér je super, aby vám ukázal, jak by asi měl být poskládán reálný opravdový trénink. Jaké aktivity je potřeba do běhu zařadit. Taky je fajn, že pro technické tupce, jako jsem já trénink usnadňuje nastavení hodinek na tréninky. Nemusíte to dělat ručně a systém vám sám řekne, kdy zmáčknout jaké tlačítko, nastaví vám měřené intervaly apod. To všechno jsou obrovské výhody. Jako velkou nevýhodu považuju to, že Garmin v rámci tréninků vůbec nezohledňuje třeba nastoupané metry převýšení. Jede čistě jen na tempo a vlastně ho nezajímá ani tepovka. V trénincích podle mě chybí právě zařazení nějakých kopců, schodů apod. Zpětná vazba ke kvalitě tréninků a vašeho snažení je taky mizerná, nebo spíš žádná. 

    Zkoušeli jste to taky? Jaký je váš názor? Napište mi vaše zkušenosti, rád se obohatím.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

2020 nám končí, cesta 2021 je před námi!

 Tak nám dneska končí velice podivný rok 2020. Pro mě byl velice zvláštním, hlavně díky rozhodnutí v lednu, že bych chtěl začít trochu víc běhat.  Rozhodnutí to bylo skvělé a popravdě bych sám neřekl, kolik dobrého mi to přinese. To hlavní je zvládnutí letošní covid krize. Díky nutným homeoffice jsem byl schopen do toho více šlápnout a jako odměnu se mi povedlo se z celé situace tolik nezbláznit. Je konec roku a tak se sluší zhodnotit, co se mi povedlo a podívat se trochu na to, jak bych si běžecky představoval rok následující. Říká se, že veřejně přiznaný plán se stává závazkem a tedy i motivací. To by se mohlo hodit :) Nejúžasnější  momenty 2020 Našel jsem nové běžecké kamarády, díky kterým je běhání celkově zábavnější a veselejší a není to jen robotická práce. Díky tedy hlavně následujícím: 1. mojí ženě Lence , která mě podporuje a občas se nechá ukecat ke společným výběhům. To mě děsně baví a nabíjí. Nakonec jsme společně dospěli tak daleko, že se nechala přemluvit ke společné účas